Raad & Mulder BV
  • Doorstart
  • Bedrijfsfinanciering
  • Faillissement Afwenden
telefoon

GESLAAGDE DOORSTART

Door mijn contacten her en der in de advocaten en accountantswereld hoor ik wel eens wat over een ondernemer die vreselijk in de problemen zit. Deze klant kwam zo bij mij binnen. Hieronder leest u het verslag van de werkzaamheden volgend op zo'n verhaal. Twee jaar verder, veel geduld. We hebben het er goed vanaf gebracht. een geslaagde doorstart.... Verslag van mijn werkzaamheden voor PJF Het was een hectische periode en situatie waar ik middenin viel: PJF was dus overgegaan naar een BV met holding en management BV en was gaan samenwerken met een nieuwe compagnon. ene F. Meteen maar even flink uitgebreid en alles omgebouwd naar service instelling voor freelancers inclusief het doen van management en administraties. Die werden soms dan weer door (toen) X. gecontroleerd (feitelijk samengesteld). De compagnon legde zich toe op risicovolle projecten en verzorgde de bureauorganisatie terwijl PJF de Front office (verkoop en scouting) deed. en de compagnon regelde mooie dure lease-audi's. Toen ik werd ingeschakeld omdat de accountant de alarmbel had geluid, was er al geen houden meer aan. Bijna honderd dringende schuldeisers waarvan sommigen dagelijks belden en deurwaarders stuurden, mensen die hun werkzaamheden stillegden, een groot drama. Hoewel ik wel eens een brief van een advocaat heb gehad dat ik zijn naam hoog dien te houden noem ik maar gewoon man en paard. Immers, van deze F. heb ik een handtekening onder de clausule dat ik mijn eigen mening naar buiten mag brengen. Toen we in de diepte de administratie indoken was deze F. trouwens heel snel en definitief vertrokken. Niet gebruikelijk was dat ik als eerste een zeer nauwkeurige offerte voor het faillissement en de doorstart had gemaakt. Die bleek juridisch houdbaar. Curieus, maar dat kan dus. We hebben eerst heel rustig aan een sanering gewerkt. Ik kwam net uit een ziekteperiode en heb eerst een voormalig Berenschotter ingehuurd om daar op het kantoor te managen. Dat schoot niet op maar dat moest ook niet. Meegenomen was dat tussentijds bij de Z-bank het gehele debiteurensaldo binnenkwam zodat PJF niet meer hoofdelijk aansprakelijk was voor die 200.000 bij de bank. En zorgvuldig naar de fiscale betalingsonmachten gekeken en natuurlijk steeds tijdig ingediend. Op 1 maart 2006 zijn we overgegaan naar een nieuwe besloten vennootschap. Iets eerder naar een nieuw pand. Die F. had een heel jaar lang geen huur betaald. De faillissementen van de holding en werkmij, vielen in de maanden erna. Ik zie de heren en dames curatoren (we hebben er diverse gehad, plus nog wat stagiaires) ongelovig kijken toen ik bij het eerste gesprek alle taxatie rapporten (executiewaarde natuurlijk) op het bureau legde en meedeelde dat het met voorkennis alles al tevoren regelen op deze wijze niet paulianeus zou zijn. En dat ik een bod deed van ca EUR 3.000,00 voor nog wat stukjes activa die we wel al hadden. De curatoren hebben alle cijfers wel vier keer omgeploegd. Daar hadden we op zich geen last van. Ze wilden EUR 125.000,00 voor een doorstart. Dat zou 1 euro per euro omzet zijn in die periode. Bijna twee jaar later was dat gezakt, op mijn advies naar EUR 3.000,00. en het voortijdig doorstarten was dus niet paulianeus , zoals wij het hebben gedaan. Ondertussen was PJF , zo vreesde ik, een burn-out nabij. Met soms dagelijkse telefoontjes en peptalks heb ik gepoogd hem er aan de haren doorheen te slepen. Alleen die ene keer dat hij bij de Rechter commissaris moest komen heb ik gezegd, "PJF dat is niet leuk, de curator heeft altijd gelijk, je wordt bedreigd met lijfsdwang maar dat gaat meevallen, voor mij als ik mee ga is het ook niet leuk, dus doe dit zelf eventjes. Half uurtje niet meer. Als ik mee ga en ook nog wat ga zeggen duurt het alleen maar langer." Ondertussen had de eerdere huisbaas gepoogd op grond van een heel oude BW clausule (BW1) F en PJF aansprakelijk te stellen. en legde beslag op alle e zaken. PJF had een advocaat via een vriend van hem. Die bleek een goede kennis van die huisbaas. Dus heb ik er een andere advocaat tussen geschoven. Na diverse rechtszittingen kwam er een redelijk vonnis wat afgedaan kon worden. er kwam zelfs geld terug. Z. heeft geprobeerd PJF definitief uit de markt te krijgen. Beslagleggingen en rechtszaken dus. Ze wilden zeer veel geld. De rechter legde uiteindelijk ca EUR 70.000,00 op voor PJF. Het juiste bedrag want dit moest PJF nog betalen uit de eenmanszaakperiode. Na rente en kosten werd dit EUR 135.000. Dit hebben we vorige week kunnen schikken op EUR 50.000,00. PJF kon dit zelf betalen. Anders had ik in een kleine week geld voor hem kunnen regelen. Lang verhaal dus, maar lang niet alles, nog geen 10%. Waar het om ging is dat nu alle oude problematiek voorbij is en PJF er een nu een goedlopende onderneming aan heeft overgehouden. Op zoek naar nieuwe ZZPers. Niet elke ZZPer was te behouden helaas. Waar het mij ook om ging, was de klant voor de accountant te behouden. Dat is gelukt. "PJF zal wel blij zijn." Veronderstelde deze per mail? Dat weet ik eigenlijk niet. Hij moet nog bijkomen. Wat hem allemaal is overkomen. en EUR 50.000,00 is inderdaad veel geld. Maar hij is nu even op mijn advies afgegaan. Natuurlijk het zou echt nog scherper kunnen. Maar genoeg is een keer genoeg na twee jaar leek mij. Ik ben al uitermate blij en tevreden dat zijn huis er nog staat. Hoe kon dat en waarom scheelde dat niet veel? Tja, dat is mijn (en PJF's) geheimpje. Dit alles ter informatie.
Met vriendelijke groet,
Nico Mulder